«Η μετονομασία του Πρώτου Προγράμματος σε ΕΡΤ News Radio υποβαθμίζει την ιστορία του»

«Η μετονομασία του Πρώτου Προγράμματος σε ΕΡΤ News Radio υποβαθμίζει την ιστορία του»
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ενάντια στο «rebranding» του ενημερωτικού ραδιοφώνου της ΕΡΤ, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο ΔΣ της.

16 Σεπτεμβρίου 2025

Αντιδράσεις προκάλεσε στους εργαζόμενους της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, η μετονομασία του Πρώτου Προγράμματος σε ΕΡΤ News Radio, η οποία είναι ήδη σε ισχύ από χθες. Οι δύο εκπρόσωποί τους στο ΔΣ της ΕΡΤ, ο Γιάννης Δάρρας και ο Μανώλης Παπανικήτας, εξέδωσαν ανακοίνωση στην οποία δηλώνουν ότι η κίνηση αυτή υποβαθμίζει την ιστορία του σταθμού, που έχει χαραχτεί στη μνήμη των ακροατών ως «Πρώτο».

Επιπλέον, παραθέτουν έρευνες σχετικά με τα ραδιοφωνικά brands, που υποστηρίζουν ότι η μετονομασία των ιστορικών σταθμών χωρίς συγκεκριμένη στρατηγική διαρρηγνύει την σχέση τους με το κοινό, αλλά και παραδείγματα από άλλους δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς με σταθερές ταυτότητες, όπως το βρετανικό BBC, η ιταλική RAI, η δανική DR και η γαλλική Radio France.

Τέλος, αναφέρονται και σε δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για μετονομασία της ΕΡΤ2 σε ΕΡΤ2 Sports, λέγοντας ότι η απόφαση ελήθφη «αποσπασματικά, αιφνιδιαστικά, χωρίς σχέδιο και χωρίς διάλογο».

Πρόχειρα βαφτίσια, ασέβεια και έλλειψη στρατηγικής

Η μετονομασία του Πρώτου Προγράμματος σε «ΕΡΤ News Radio» δεν είναι απλή αλλαγή τίτλου. Είναι απόφαση που υποβαθμίζει την ιστορία του, την εμπιστοσύνη των πολιτών και την ίδια την ΕΡΤ.

Το Πρώτο Πρόγραμμα είναι brand με ισχυρό brand equity: κύρος, αναγνωρισιμότητα, συναισθηματική σύνδεση. Στα 87 χρόνια της λειτουργίας του έγιναν απόπειρες αλλαγής ονόματος, αλλά απέτυχαν παταγωδώς. Το κοινό συνέχισε να το αποκαλεί «Πρώτο Πρόγραμμα», γιατί το όνομα αυτό έχει χαραχτεί στη συλλογική μνήμη.

Αντίστοιχη εμπειρία έχει καταγραφεί διεθνώς και επιβεβαιώνεται από την επιστημονική έρευνα. Αναλύσεις της Jacobs Media, με εμπειρία άνω των 40 ετών στη ραδιοφωνία, δείχνουν ότι το rebranding ιστορικών σταθμών χωρίς στρατηγική και μελέτη κοινού οδηγεί σε απώλεια αναγνωρισιμότητας και εμπιστοσύνης. Αντίστοιχα, πανεπιστημιακή έρευνα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καταδεικνύει ότι η ταυτότητα και η αναγνωρισιμότητα ενός σταθμού αποτελούν θεμέλιο της σχέσης εμπιστοσύνης. Όταν αυτή η ταυτότητα παραβλέπεται ή αλλοιώνεται, το αποτέλεσμα είναι διάρρηξη της σχέσης με το κοινό.

Πρώτο, Δεύτερο, Τρίτο: αυτή ήταν πάντα η αρχιτεκτονική του δημόσιου ραδιοφώνου - ή brand architecture, όπως λέγεται στη γλώσσα του μάρκετινγκ. Η εξαφάνιση του «Πρώτου» γκρεμίζει αυτή τη συνοχή και δημιουργεί σύγχυση.

Καμία ευρωπαϊκή δημόσια ραδιοφωνία δεν ακολουθεί αυτή την πρακτική. Το BBC διατηρεί σταθερή ταυτότητα: Radio 4, Radio 5 Live. Το ίδιο η RAI, η DR, η Radio France. Κανείς δεν «σβήνει» ιστορικά ονόματα για να μιμηθεί τηλεοπτικά κανάλια.

Είναι σύνηθες -αλλά όχι πάντα παραγωγικό- οι διοικήσεις να θέλουν να αφήσουν το προσωπικό τους στίγμα. Αυτό θα μπορούσε να είναι σε όφελος της ΕΡΤ, αν συνοδεύεται από σεβασμό στην ιστορία της και στον θεσμικό της ρόλο.

Εκσυγχρονισμός δεν σημαίνει να αλλάζεις ταμπέλες μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο, σημαίνει να επενδύεις σε περιεχόμενο και σε ανθρώπους με ποιότητα.

Σχεδόν ταυτόχρονα ενημερωθήκαμε - και πάλι μέσω δημοσιευμάτων και όχι σε κάποια συνεδρίαση του Δ.Σ. - ότι η ΕΡΤ2 μετονομάζεται σε «ΕΡΤ2 Sports». Κανείς δεν λέει ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάγκη για ένα αθλητικό κανάλι. Όμως και εδώ η απόφαση ελήφθη αποσπασματικά, αιφνιδιαστικά, χωρίς σχέδιο και χωρίς διάλογο.

Τα ραδιόφωνα και τα κανάλια της ΕΡΤ δεν είναι ιδιοκτησία ούτε των διοικήσεων ούτε των εργαζομένων. Είναι δημόσιο αγαθό και ανήκουν στους πολίτες, που απαιτούν πραγματικό εκσυγχρονισμό στο περιεχόμενο και όχι πρόχειρες μετονομασίες βιτρίνας. Γιατί εκσυγχρονισμός για την ΕΡΤ δεν είναι να σβήνει τα ονόματα που κουβαλούν την ιστορία της, είναι να τα στηρίζει με περιεχόμενο και ποιότητα αντάξια του ρόλου της.